Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen2024-04-27T19:00:34+02:00
Heb je een vraag, een klacht of wil je iets weten?2024-10-22T09:10:41+02:00

We proberen zo volledig mogelijk te communiceren en te informeren. Dit doen we via de website, klantenservice of de pedagogisch medewerkers. Is er toch iets onduidelijk of heb je zelfs een klacht? Neem contact met ons op. In de klachtenprocedure staat omschreven hoe een klacht ingediend kan worden. Hier vind je het klachtenverslag van 2023.

E-mails in de spam / ongewenste map?2024-10-14T12:46:47+02:00

Onze e-mails komen niet altijd aan bij ouders. Vaak staat de e-mail in de map ‘Ongewenst’. Voeg ons e-mailadres toe aan de veilige afzenders om geen e-mails van ons te missen.

Handleiding Kindplanner / Ouderportaal2024-10-14T12:46:55+02:00

Klik hier voor de handleiding van Kindplanner / Ouderportaal.

Moet ik het contract zelf opzeggen?2024-10-14T12:47:02+02:00

Één dag voor de vierde verjaardag van je peuter, eindigt het contract op de peuterspeelzaal met SPL (SJWB in Noordwijk).

Het contract die je met ons hebt afgesloten voor buitenschoolse opvang kunnen we niet automatisch stop zetten aan het einde van groep 8, omdat we in theorie niet weten op welke leeftijd je kind klaar is met de basisschool. Dit kan op 11-jarige leeftijd (vroege leerling), 12-jarige leeftijd of 13-jarige leeftijd (late leerling). De BSO waar je kind gebruik van maakt, weet het in de praktijk natuurlijk wel. Geef daarom alsjeblieft de datum door van de laatste dag waarop je gebruik wil maken van de BSO.

Hoeveel kost een peuterspeelzaal of BSO?2024-06-25T12:58:05+02:00

Dat hangt af van:

  • in welke gemeente je woont
  • welke locatie je kiest
  • het aantal gewenste dagen
  • het inkomen
  • gebruik van kinderopvangtoeslag of subsidie

Verder is de ouderbijdrage / factuur afhankelijk van:

  • 3 opeenvolgende maandelijkse salaris- of uitkeringsstroken;
  • of het verzamelinkomen via een definitieve belastingaanslag;
  • of een inkomensverklaring.

Er wordt uitgegaan van het bruto inkomen, inclusief vakantiegeld (indien van toepassing). In de Ouderbijdragetabel (zie tarieven) kunt u een indicatie krijgen over de hoogte van het maandelijks te betalen bedrag.

Meer informatie vind je ook op de pagina Tarieven.

Mijn factuur is te hoog of mijn inkomen is verkeerd vastgesteld. Wat kan ik doen?2024-06-25T13:10:04+02:00

Voor een gesubsidieerde plaats op een peuterspeelzaal moet je een ouderbijdrage betalen. Deze ouderbijdrage wordt door ons bepaald aan de hand van 3 opeenvolgende maandelijkse salaris- of uitkeringsstroken of uw verzamelinkomen via een definitieve belastingaanslag of inkomensverklaring. Er wordt uitgegaan van het bruto inkomen, inclusief vakantiegeld (indien van toepassing). In de ouderbijdragetabel (zie het document dat van toepassing is op jouw locatie onder tarieven) kun je een indicatie krijgen over de hoogte van het maandelijks te betalen bedrag.

Als je bijdrage hoger uitvalt dan verwacht, kan het zijn dat wij de inkomensgegevens niet, of niet volledig hebben ontvangen. Daardoor is de hoogste categorie van de Ouderbijdragetabel toegepast. Wil je alsnog de (juiste) inkomensgegevens doorgeven? Zorg er dan voor dat wij deze ontvangen. In de maand na ontvangst van je inkomensgegevens, zal de factuur worden aangepast.

Indien je het niet eens bent met het inkomen dat wij hebben vastgesteld, dan kun je contact opnemen met de klantenservice via 088 3043043 of klantenservice@splopvang.nl.

Verandering in inkomen. Verandert mijn ouderbijdrage / factuur ook?2024-06-25T13:08:20+02:00

Wij stellen de ouderbijdrage eenmalig vast op het moment dat je kind geplaatst wordt op een peuterspeelzaal of BSO. Deze ouderbijdrage is het maandelijkse factuurbedrag en betaal je tot de einddatum van de plaatsing, meestal tot je kind 4 jaar wordt (peuterspeelzaal) of tot einde basisschool (in het geval van BSO).

Alleen als er bij ons een tweede of volgend kind uit het gezin wordt geplaatst, stellen wij het maandinkomen en de ouderbijdrage opnieuw vast. Dit eventuele nieuwe bedrag geldt vanaf het moment dat het contract van je eerste kind afloopt. Verandert je inkomen en wil je dat de klantenservice de ouderbijdrage herberekent, neem dan contact op.

De ontvangen factuur is voor de hele maand ondanks de vakantie. Waarom?2024-05-01T11:44:57+02:00

De schoolvakanties en alle feestdagen van onze locaties zijn verrekend in de prijs. Hierdoor betaal je elke maand hetzelfde bedrag. De prijs van onze peuterspeelzalen is berekend op basis van 40 weken per jaar, dus zonder de 12 weken vakantie, maar verdeeld over 12 maanden. Je ontvangt hierdoor dus ook in de vakanties een factuur.

Hoe kan ik een betalingsregeling afspreken?2024-05-01T11:49:11+02:00

Voor het afspreken van een betalingsregeling, kun je contact opnemen met onze medewerker Debiteurenbeheer via 088-3043014 op woensdag, donderdag en vrijdag of via debiteuren@splopvang.nl.

Hoe kan ik via automatisch incasso betalen?2024-05-01T12:01:09+02:00

Neem contact op met onze klantenservice via 088-3043043 of klantenservice@splopvang.nl. De klantenservicemedewerker stuurt je dan een formulier (pdf per mail of of per post) om de machtiging voor automatische incasso in te vullen met handtekening. Maak een foto van het formulier en mail hem terug naar de klantenservice. Wij maken het dan verder in orde.

In de vakantie is het contract gestopt. Waarom ontvang ik toch een factuur?2024-05-01T12:09:04+02:00

Het contract loopt door tot de dag waarop je kind 4 jaar wordt (peuterspeelzaal) of tot de laatste dag van de basisschool. Ook als deze dag in een schoolvakantie valt. Zolang de plaatsingsovereenkomst (het contract) loopt, ontvang je van ons een factuur. Bovendien zijn alle schoolvakanties verrekend in de prijs.

Ik ben ZZP’er. Welke inkomensgegevens moet ik inleveren?2024-05-01T12:20:57+02:00

Wij ontvangen graag de meest recente definitieve aanslag inkomstenbelasting, of een overzicht of verklaring van accountant of boekhouder.

 

Heb ik recht op kinderopvangtoeslag?2024-05-01T12:34:42+02:00

Bijna alle tweeverdieners en alleenstaande werkende ouders (en sommige uitkeringsgerechtigden) komen in aanmerking voor Kinderopvangtoeslag. Of je recht hebt op kinderopvangtoeslag kun je nakijken op de website van de Belastingdienst. Kijk eerst ook even onder Tarieven op onze website.

Kom ik in aanmerking voor subsidie?2024-05-01T13:42:16+02:00

Werk je niet en ontvang je een uitkering of ben je éénverdiener, dan is het mogelijk om subsidie te krijgen voor de peuterspeelzaal van je kind. Dit geldt voor al onze peuterspeelzalen in Leiden, Voorschoten, Lisse en Noordwijk.

Ben je tweeverdiener, dan kom je in aanmerking voor kinderopvangtoeslag en kun je geen gesubsidieerde plaats krijgen.  Of je recht hebt op kinderopvangtoeslag, kun je nakijken op de website van de Belastingdienst. Kijk ook even bij Tarieven op onze website voor meer informatie.

Is de BSO open tijdens studiedagen van de school?2024-05-01T13:44:47+02:00

Ja, op de meeste studiedagen van de aangesloten school is de BSO de gehele dag open. In je pakket zijn twee studiedagen opgenomen voor het schooljaar 2023/2024.

Ruilbeleid2024-07-15T08:53:32+02:00

Voor de BSO er een ruilbeleid. Deze vind je hier.

Wanneer is de BSO open of dicht?2024-05-01T13:56:07+02:00

Op officieel erkende feestdagen zijn we gesloten. Op alle andere dagen gaat de locatie open bij minimaal vier aanwezige kinderen op één dag. Kijk op de pagina van de desbetreffende locatie voor het vakantierooster.

Is de BSO open tijdens stakingsdagen van de school?2024-05-01T13:58:04+02:00

Wij doen altijd onze uiterste best om bso’s te openen tijdens stakingsdagen. Dit is echter niet standaard. Ga er daarom altijd vanuit dat we gesloten zijn tijdens stakingsdagen. Wij laten het  zo snel mogelijk weten als de BSO toch open is.

Kan ik een dag ruilen?2024-05-01T14:03:40+02:00

Op de peuterspeelzalen van SPL werken we met vaste groepen, dat geeft rust voor elk kind. Ruilen van de standaard dagen (door bijvoorbeeld ziekte) kan daarom niet. Een gemiste dag, kan administratief niet in mindering worden gebracht op de factuur. Ruilen van officieel erkende feestdagen is nooit mogelijk.

Hoe kan ik wijzigingen doorgeven?2024-05-01T14:05:33+02:00

Alle wijzigingen over de plaatsing van uw kind kunt u doorgeven via Kindplanner of via de klantenservice: 088 – 304 304 3 of klantenservice@splopvang.nl.

Pedagogisch medewerkers kunnen geen wijzigingen doen in het systeem.

Hoe kan ik mijn IBAN wijzigen?2024-05-01T14:09:41+02:00
  1. Print dit formulier: machtiging automatisch incasso.
  2. Vul dit formulier in.
  3. Onderteken hem handmatig en stuur hem per post of per email naar de klantenservice.

Digitaal invullen mag ook, maar we hebben een geschreven handtekening nodig. Anders accepteert de bank de machtiging niet.
Klik hier om het digitaal in te vullen (op de handtekening na).

Hoe kan ik het contract wijzigen of opzeggen?2024-05-01T14:16:08+02:00

Het aanpassen van het aantal of de gewenste dagdelen kun je aanvragen via het Ouderportaal / Kindplanner of via de klantenservice@splopvang.nl.

Wil je de plaats (het contract) opzeggen? Dan geldt er een opzegtermijn van 1 maand. Opzeggen dient schriftelijk te gebeuren en kan per e-mail naar klantenservice@splopvang.nl, of per brief naar:

Klantenservice
Rooseveltstraat 12
2321 BM Leiden.

De opzegtermijn gaat in op de dag van ontvangst van de opzegging.

Ik heb mijn kind ingeschreven. Hoe gaat het nu verder?2024-05-01T08:52:42+02:00

Na inschrijving via onze website, ontvang je automatisch een bevestiging via de e-mail. De planning en plaatsing op onze locaties gebeurt centraal door de medewerkers van de klantenservice. We plannen 3 maanden vooruit. Heb je jouw kind meer dan 3 maanden van te voren ingeschreven? Dan kan het dus zijn dat je een tijdje niets van ons hoort.

Zodra de medewerker van de klantenservice een aanbod met een startdatum kan doen, neemt zij telefonisch en/of via de e-mail contact op.

Kan of moet ik de plaats opzeggen als mijn kind langere tijd afwezig is door ziekte of vakantie?2024-05-01T14:36:25+02:00

Opzeggen van de plaats is zeker niet verplicht. En als je zeker wilt zijn van een plekje op de peuterspeelzaal of BSO bij terugkomst, kun je de plaats beter behouden. Wij kunnen namelijk niet garanderen dat er op de locatie van jouw keuze nog plaats is na opzegging. Je kind dan dus eventueel opnieuw op de wachtlijst komen te staan.

Hoe kan ik mijn kind inschrijven?2024-06-25T12:50:16+02:00

Je kind kun je vanaf de geboorte vrijblijvend inschrijven via onze website. Deze inschrijving verplicht tot niets. Je kind wordt direct op de wachtlijst gezet van de locatie(s) met de gewenste dagdelen. Drie maanden voor de gewenste startdatum neemt de klantenservice contact met je op om het aanbod te bespreken.

Verandert je keuze voor de gewenste locatie(s) en/of dagdelen? Neem dan contact op met de klantenservice.

Zijn er studiedagen waardoor de peuterspeelzaal / BSO gesloten is?2024-05-01T14:39:16+02:00

SPL/SJWB sluit maximaal één keer per jaar voor een studiedag voor pedagogisch medewerkers. Dit laten we minimaal drie maanden vooraf weten.

Is er een wachtlijst en hoe snel kan mijn kind beginnen?2024-06-25T12:47:22+02:00

Je kind is het snelst aan de beurt bij een locatie zonder wachtlijst. Neem contact op met de klantenservice via 088 3043043 of klantenservice@splopvang.nl voor de actuele wachtlijst.

Is je keuze toch gevallen op een locatie die wel een wachtlijst heeft (omdat deze bijvoorbeeld het dichtst bij u in de buurt zit)? Dan is het voor ons moeilijk in te schatten wanneer je kind het snelst aan de beurt is. Wachtlijsten variëren namelijk in lengte, afhankelijk van de locatie, de leeftijd van je kind, de leeftijd van de andere kinderen op de groep en wachtlijst, en de dagen van jouw voorkeur.

Vanwege al deze factoren is het voor ons moeilijk om een indicatie te geven van de wachttijd.

Mijn kind is ziek (geweest). Waarom moet ik toch betalen?2024-05-01T10:07:08+02:00

Helaas kunnen gemiste opvangdagen (door bijvoorbeeld ziekte) niet ingehaald worden op een andere dag. Ook kan een ziektedag niet geruild worden met een andere dag. Administratief is dit niet te realiseren en ouders betalen voor de vrijgehouden plek voor hun kind. Bovendien werken we met vaste groepen, dat geeft rust voor elk kind.

Waar vind ik het vakantierooster?2024-05-01T14:51:50+02:00

Dit vind je bij de locatie pagina onder het kopje ‘Praktische informatie’.

De opvang is gesloten op een feestdag. Waarom moet ik toch betalen?2024-05-01T10:10:30+02:00

De pedagogisch medewerkers krijgen op deze dagen uiteraard gewoon hun salaris. De overheid heeft feestdagen meegenomen in de berekening voor de kinderopvangtoeslag.

Waar kan ik het LRK-nummer en uurtarief van de locatie vinden?2024-05-01T11:08:41+02:00

Het LRK-nummer en het uurtarief van de locatie kun je vinden in het contract in Kindplanner / Ouderportaal. Kies na het inloggen op ‘Contracten’ en kies vervolgens voor de middelste downloadlink.

Daarnaast kun je het LRK-nummer van de locatie vinden op de pagina van de locatie op onze website. Vind hier gemakkelijk jouw locatie.

Facturatie vooraf2024-05-01T11:12:04+02:00

Facturatie vindt vooraf plaats. Wat houdt dit in? Elke 15de van de maand ontvang je de factuur voor de komende maand. Het bedrag wordt de 25ste geïncasseerd.

Ga naar de bovenkant