Studiedag 2024

12 september hadden de medewerkers van SPL en de Noordwijkse collega’s van SJWB een studiedag. Samen met JES Rijnland en een aantal medewerkers van Gemeente Leiden begon de dag met een inspirerende en theatrale workshop ‘van werkdruk naar werkgeluk’ onder leiding van Paulien van De Gelukkige Docent. Vervolgens splitste de groep zich op om verschillende workshops te volgen. Het was een goed georganiseerde dag, waarbij we samen met onze samenwerkingspartner JES Rijnland inzichten en eye-openers hebben ervaren om vitaal en gemotiveerd ons in te zetten voor gelijke kansen voor het jonge kind. Benieuwd naar hoe de dag eruit zag? Lees hier meer.

Thuis in taal & ouderactiviteiten

Door: Anke van de Bor en Sharda Bakridi (Thuis in Taal team)

Taal begint thuis! Er zijn echter grote verschillen tussen de taal die kinderen van huis uit meekrijgen. Om kinderen gelijke kansen te bieden, is het belangrijk om in de taalontwikkeling van jonge kinderen te investeren. School en kinderopvang kunnen dit niet alleen. Ouders zijn de natuurlijke en belangrijkste partners om de taalontwikkeling van kinderen te bevorderen.
In deze workshop vertellen Anke en Sharda je over het onderzoek naar het samenwerken met álle ouders in het belang van de taalontwikkeling van jonge kinderen en over hoe samen met professionals en ouders de aanpak Thuis in Taal is ontstaan. Het hart van deze aanpak is de wekelijkse ouder-kindactiviteit die taalrijke interactie stimuleert. Na deze introductie ga je zelf aan de slag! Met begeleiding van Anke en Sharda van het Thuis in Taalteam ontwikkel je ouder-kindactiviteiten die jij de volgende dag al in praktijk kunt brengen.

Verdieping Thuis in Taal

Door: David Kranenburg (Actief Ouderschap)

Kinderen leren taal thuis. Daar verblijven ze ook veruit de meeste uren van hun jonge leven. Wil je de taal van kinderen een steuntje in de rug geven, dan investeer je in de relatie met hun ouders. Hoe dat het beste kan, weten we dankzij het onderzoek van Dr. Martine van der Pluijm en de door haar ontwikkelde aanpak Thuis in Taal.
Vaak ontstaat de samenwerking tussen professionals, ouders en kinderen als vanzelf. Maar als de verschillen tussen school en thuis groter zijn, kan het lastig worden. Meertaligheid, onbekendheid over en weer met culturele verschillen, soms achterhaalde ideeën over hoe leren werkt of wat er verwacht wordt … dat alles kan leiden tot ongemak en onbegrip. En dat is jammer. Want leren doe je in een veilige omgeving.
David Kranenburg neemt de deelnemers op inspirerende wijze mee langs de verschillende aspecten van Thuis in Taal. Na afloop van de workshop hebben de deelnemers inzicht in de 7 stappen van Thuis in Taal en beschikken zij over tips en tools om de aanpak in de eigen situatie vorm te geven.

Culturele diversiteit

Door: Janny Limburg (peervis)

In deze workshop krijg jij inzicht in hoe mensen (cultureel) van elkaar verschillen en hoe je hier vaardig mee om kunt gaan. Janny Limburg traint in de workshop hart, hoofd en handen van alle aanwezige professionals.

De Leeswandeling

Door: Nicoleta Vandeputte (Gekletter)

Op pad in je buurt om alle mogelijke tekens in het dagelijkse straatbeeld te ontdekken. In deze workshop hoor je hoe in Brussel de Leeswandeling is ontwikkeld binnen het project Open Leesdeuren. Je krijgt handvatten en informatie over het hoe en waarom van een leeswandeling, waar je meer informatie kunt vinden en vervolgens ga je zelf aan de slag en op pad. Het geleerde kun je morgen in je eigen werkpraktijk toepassen met ouders en kinderen.

Verdieping Thuis in Taal

Door: David Kranenburg (Actief Ouderschap)

Kinderen leren taal thuis. Daar verblijven ze ook veruit de meeste uren van hun jonge leven. Wil je de taal van kinderen een steuntje in de rug geven, dan investeer je in de relatie met hun ouders. Hoe dat het beste kan, weten we dankzij het onderzoek van Dr. Martine van der Pluijm en de door haar ontwikkelde aanpak Thuis in Taal.
Vaak ontstaat de samenwerking tussen professionals, ouders en kinderen als vanzelf. Maar als de verschillen tussen school en thuis groter zijn, kan het lastig worden. Meertaligheid, onbekendheid over en weer met culturele verschillen, soms achterhaalde ideeën over hoe leren werkt of wat er verwacht wordt … dat alles kan leiden tot ongemak en onbegrip. En dat is jammer. Want leren doe je in een veilige omgeving.
David Kranenburg neemt de deelnemers op inspirerende wijze mee langs de verschillende aspecten van Thuis in Taal. Na afloop van de workshop hebben de deelnemers inzicht in de 7 stappen van Thuis in Taal en beschikken zij over tips en tools om de aanpak in de eigen situatie vorm te geven.

Meertaligheid in de praktijk

Door: Isanne ten Haven (BplusC) en Marga van Mil (1801)

Vanuit de huidige visie op meertaligheid besteed je als professional aandacht aan de thuistalen van de kinderen. Waarom is dit ook alweer belangrijk en hoe gaat dit nu in de dagelijkse praktijk? Wat voor vragen hebben óuders eigenlijk over dit onderwerp? En hoe kun je als professional ouders hierin ondersteunen? Marga van Mil vertelt vanuit haar ervaringen tijdens het meertaligheidsspreekuur in Leiden. Hier krijgen ouders met (hele) jonge kinderen gericht advies over meertalig opvoeden. Isanne ten Have, boekstartcoach bij BplusC, adviseert meertalige ouders over het gebruik van boeken en verhalen bij het stimuleren van de taalontwikkeling. Zij neemt bruikbare materialen mee om samen te bespreken.
Na deze workshop heb je (nog meer) kennis en praktische handvatten om taalontwikkeling in meertalige gezinnen te stimuleren.