Klanttevredenheid

De ouders gaven SPL eind 2017 gemiddeld een 8,1 in het klanttevredenheidsonderzoek. En daar zijn we best een beetje trots op!

In een uitgebreide vragenlijst werd ouders onder meer gevraagd hoe tevreden ze zijn over de locatie, de opvang van hun kind en de klantenservice. In totaal vulden 360 ouders/verzorgers de enquête in.

In de buurt

De meeste mensen (75%) kiezen voor een bepaalde locatie, omdat die in de buurt is. Dat past uitstekend bij onze wens om een hoogwaardige eerstelijns wijkvoorziening te zijn. Ook de nabijheid van een school werd meerdere keren als belangrijk omschreven. Dat is de reden, waarom we veel warme contacten met scholen onderhouden en voorstander zijn van zogenaamde Brede scholen.

Spelen en leren

Bijna alle ouders (80%) vinden het belangrijk dat haar of zijn kind met andere kinderen leert omgaan. Daarnaast zijn leren en ontwikkelen een belangrijke reden. 76% van de ouders ziet hun peuterspeelzaal als een goede voorbereiding op de basisschool.

Sfeer en kwaliteit

Alle peuterspeelzalen worden positief beoordeeld op sfeer (8.1), hygiëne (8.4) en veiligheid (8.3). De pedagogisch medewerkers krijgen de meeste lof van onze ouders. Hun inzet en enthousiasme wordt gemiddeld zelfs gewaardeerd met een 8.5. Ook op alle andere punten zoals de aandacht voor het wennen, de betrokkenheid de pedagogische kwaliteiten en de communicatie met ouders krijgen en bovengemiddelde beoordeling van 8.1 of hoger.

Verbeterpunten en wat we er mee doen

Natuurlijk zien we ook verbeterpunten in het klanttevredenheidsonderzoek. Zo wordt de procedure rondom de inschrijving en de bereikbaarheid van klantenservice het laagst gewaardeerd (7.6). We zijn blij te kunnen melden, dat we binnenkort overstappen op een gebruiksvriendelijk ouderportaal. Hierdoor kunnen contracten gemakkelijk digitaal worden ondertekend, is er een goed overzicht van de facturen en wordt ook de digitale communicatie met de klantenservice én pedagogisch medewerkers eenvoudiger.

Ondanks de positieve gemiddelde beoordeling van de locaties (8.0), zien we ook dat voor verschillende locaties de hal en/of de speelruimte buiten lager gewaardeerd worden dan we wensen. Dat zien we zelf natuurlijk ook. We zijn daarom dit jaar samen met de Gemeente Leiden (de eigenaar van de meeste van onze locaties) gestart met het maken van een accommodatieplan om achterstanden in onderhoud weg te werken.

Tot slot worden pedagogische teams die in beoordeling achterblijven op het gemiddelde momenteel extra gecoacht door de teamleiders en onze VVE coach.

Eind 2018 houdt SPL opnieuw een klanttevredenheidsonderzoek. We zijn benieuwd!