Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong
Bij Peutergroep De Vroege Vogels werken we met peuters die een ontwikkelingsvoorsprong laten zien. Dit zijn kinderen die nét een stapje voorlopen op leeftijdsgenootjes. Ze leren sneller, denken dieper na en stellen vragen die je niet van een peuter verwacht. Ze gebruiken rijke taal of leggen verbanden die hun leeftijdsgenootjes nog niet zien. Zulke kinderen hebben vaak iets anders nodig dan het gewone aanbod, zodat hun talenten tot bloei komen en ze zich veilig en gelukkig kunnen ontwikkelen.
Wij vinden het belangrijk dat ieder kind zich gezien en begrepen voelt. Wanneer een voorsprong al op jonge leeftijd wordt herkend en erkend, kan een peuter groeien in plezier, zelfvertrouwen en veerkracht. Wordt er niet op aangesloten, dan kan dit leiden tot frustratie, onderpresteren of een gevoel van eenzaamheid.
Wat kenmerkt een peuter met ontwikkelingsvoorsprong?
Veel voorkomende eigenschappen zijn:
- Opmerkzaamheid en gevoeligheid: ze nemen meer details waar dan andere kinderen en verwerken die intens. Dit maakt ze leergierig, maar ook gevoelig voor overprikkeling, onrust of paniek.
- Sterke behoefte aan autonomie: deze peuters willen al jong zelf keuzes maken en willen begrijpen waarom iets moet gebeuren. Ze accepteren regels niet zomaar en willen vaak een eigen creatieve invulling geven.
- Rechtvaardigheidsgevoel: ze voelen feilloos aan of iets eerlijk is en stellen afspraken of regels ter discussie. Ze komen al vroeg met eigen argumenten en oplossingen.
- Doorzettingsvermogen en hoge concentratie: als een doel duidelijk is, gaan ze er volledig voor, soms zelfs tot frustratie aan toe. Bij zelfgekozen activiteiten kunnen ze zich lang focussen, maar ze vermijden opdrachten die hen niet aanspreken.
- Kritische houding en perfectionisme: ze stellen hoge eisen aan zichzelf en anderen. Hun directheid en eerlijkheid kan als “bijdehand” worden ervaren, maar komt voort uit hun sterke denkvermogen.
Ontwikkeling in de breedte
Een ontwikkelingsvoorsprong uit zich vaak in meerdere domeinen:
- Taal: ze begrijpen complexe opdrachten, gebruiken rijke taal en stellen originele vragen. Hun vaak sterke geheugen helpt bij het leggen van logische verbanden.
- Denken: hun ontwikkeling verloopt van zintuiglijk ervaren naar verbanden zien en uiteindelijk zelf ideeën creëren. Ze verwerken informatie snel dankzij efficiënte hersenverbindingen.
- Emoties: gevoelens worden intens beleefd en kunnen heftig wisselen. Het gevoel “anders” te zijn kan leiden tot onzekerheid of eenzaamheid: erkenning en duidelijke antwoorden geven veiligheid en rust.
- Zelfbesef en moraal: ze zijn al vroeg bewust van zichzelf en anderen, tonen opvallend veel empathie, maar ervaren soms teleurstelling wanneer leeftijdsgenootjes minder ver zijn.
- Sociale ontwikkeling: ze zoeken gelijkgestemde vriendjes om zich mee te verbinden. In spel nemen ze vaak de leiding, wat groepsdynamiek ingewikkeld kan maken.
- Spel: hun spel is creatief, fantasievol en vaak doelgericht. Wanneer spel niet aansluit bij hun denkniveau, kiezen ze sneller voor alleen spelen of raken gefrustreerd.
- Motorisch: deze ontwikkeling loopt niet altijd gelijk op met hun cognitieve voorsprong. Het verschil tussen wat ze willen en kunnen kan frustratie oproepen.
Onze aanpak
Bij De Vroege Vogels bieden we peuters een omgeving waar ze zichzelf kunnen zijn. We creëren rijke speelmomenten die aansluiten bij hun belevingswereld, dagen ze uit met materialen en activiteiten op niveau, en zorgen voor contact met andere kinderen die op eenzelfde manier denken en spelen. Zo ervaren peuters herkenning, plezier en succes. Elk kind krijgt een persoonlijk “ik-blad”, waarin we hun kwaliteiten, interesses en behoeften in kaart brengen. Dit helpt ons om doelgericht te begeleiden en elk kind uit te dagen op de manier die bij hem of haar past.
Ons doel? Dat kinderen zich veilig, gezien en begrepen voelen. We willen dat ze leren omgaan met hun gevoeligheid, hun talenten ontdekken en vertrouwen opbouwen in hun eigen kunnen. Zo leggen we samen een stevige basis voor hun verdere ontwikkeling.