Onze aanpak

SPL streeft naar gelijke kansen voor ieder kind. De pedagogisch medewerkers realiseren een goede voorbereiding op de basisschool. Wij zijn de verbindende schakel tussen peuters, hun ouders en alle partnerorganisaties die zich sterk maken voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

De pedagogisch medewerkers observeren elk kind goed. Zij zien wat het al kan. En stimuleren elk kind zoveel mogelijk op zijn of haar eigen niveau om de volgende stap te zetten. De peuters ontdekken spelenderwijs welke talenten ze in huis hebben. Dat geeft ze zelfvertrouwen in de omgang met anderen. Hierbij is er veel individuele aandacht.

  • Observatiemethode om de ontwikkeling van het kind te volgen

  • VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie)

  • De beste voorbereiding op de basisschool

  • Individuele aandacht en gelijke kansen

Samen met de ouders

SPL steunt ouders en andere verzorgers met tips en adviezen. Wat onze medewerkers van de peuterspeelzaal doen, zien en ervaren, kan thuis ook! Samen zorgen we voor een goede voorbereiding op de basisschool.

  • Samen spelen, voorlezen, ontdekken en méér! We ondersteunen met inspiratie voor thuis.

  • Omgaan met bepaald peuter gedrag. We helpen je met de ‘peuterpuberteit’.

En als het toch even lastiger is door een ontwikkelachterstand, -voorsprong, of een spannende situatie thuis?

  • Dan leggen we in overleg contact met externe partner organisaties. Zij bieden extra ondersteuning aan ouders en kind als dat nodig is.

De ontwikkeling volgen

Op de locaties werken we met een observatiemethode. Hierbij kijken we naar de verschillende ontwikkelingsgebieden, zoals:

  • taalontwikkeling
  • denkontwikkeling
  • spelontwikkeling
  • motorische ontwikkeling

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Alle peuterspeelzalen van SPL en SJWB (behalve de Antroposofische) werken met een VVE-methode.

Sommige kinderen komen in aanmerking voor een VVE-indicatie. Door deze kinderen gericht te begeleiden, worden zij goed voorbereid op de basisschool.